NATUURNET
      Natuurnet
uw kennismakelaar 



terug naar inhoudsopgave

Amsterdam bouwt woningen ten koste van kantorenvoorraad

22 feb 2007

Amsterdam schrapt 1,2 miljoen m2 kantoren uit haar bouwplannen. Dat is een derde van het totale planaanbod (3,7 m2). Hierdoor komt ruimte vrij voor de bouw van 2000 woningen. Het schrappen van de kantoren kost de gemeente ongeveer 150 miljoen euro.

Amsterdam kampt met een groot overschot aan kantorenplannen. Kantoren die ook bij het meest gunstige economische scenario lang niet allemaal een gebruiker zullen vinden. Om de kantorenmarkt in de stad gezonder te maken, de bouwplannen financieel realistischer te maken en om ruimte vrij te maken voor andere functies zoals woningen en winkels of scholen, heeft Amsterdam in september besloten fors in te grijpen.

In het rapport 'minder kantorenplannen in uitvoering', dat vandaag openbaar is gemaakt wordt duidelijk waar de gemeente deze kantoren precies zal schrappen.

De kantorenplannen zijn ingedeeld in drie verschillende clusters: knooppuntlocaties (dicht bij een openbaar vervoer knooppunt), snelweglocaties en binnenstedelijke locaties.

Locaties dicht bij een openbaar vervoerknooppunt worden als het meest kansrijk gezien. PotentiŽle werknemers kunnen kantoren op deze locaties goed bereiken zonder dat zij daar de auto voor nodig hebben. Voor een stad als Amsterdam een groot voordeel. Ook de markt ziet de beste kansen voor dit soort kantorenlocaties. Hier wordt dan ook relatief het minst geschrapt.

Binnenstedelijke locaties, locaties in de bestaande stad, bieden vaak goede mogelijkheden voor andere functies dan kantoren. Juist deze plannen kunnen relatief eenvoudig worden omgezet. Iets dat bij bijvoorbeeld locaties langs een snelweg of in de geluidszone van schiphol minder eenvoudig is vanwege onder meer geluidshinder.

Voor locaties binnen de stad is zoveel mogelijk gekeken naar de mogelijkheden voor andere functies. In totaal levert dit de stad ruimte voor zo'n 2000 woningen op.

Kantoren die gepland staan langs een snelweg en dus vrijwel alleen met de auto bereikbaar zijn, acht de gemeente op dit moment niet wenselijk. Waar mogelijk is in deze locaties geschrapt. Daarnaast worden veel van deze locaties uitgesteld tot na 2030. Omdat ze wellicht in de verre toekomst weer rendabel zullen zijn en daarnaast weinig mogelijkheden bieden voor andere invulling van de ruimte.

Zoekt u een adviesbureau? Ga naar de zoekpagina  

terug naar inhoudsopgave of terug naar de homepage van het Natuurnet